VmVKLu

Persbericht Walk4Veterans

Zevende Walk4Veterans voor een veteranenhond

75 jaar vrijheid: in 75 dagen 75 kilometer wandelen

APELDOORN – De zevende Walk4Veterans staat in het teken van 75 jaar vrijheid. Organisator stichting Hulp voor Helden daagt wandelaars uit in een periode van 75 dagen 75 kilometer te lopen en daarmee minimaal 75 euro sponsorgeld op te halen. Door het coronavirus krijgt de jaarlijkse sponsorloop Walk4Veterans een ander karakter, maar met hetzelfde doel voor ogen: geld ophalen voor aanschaf van een hulphond voor een veteraan met PTSS.

‘Vrij om te gaan’, is het thema van de zevende Walk4Veterans. “We staan dit jaar stil bij 75 jaar vrijheid in Nederland. Door corona proeven we een klein beetje wat het betekent als je wordt beperkt in je vrijheid, maar we zijn in principe vrij om te gaan en staan waar we willen. Voor veteranen met een posttraumatische stressstoornis is dat heel anders. Voor hen voelt het alsof ze voortdurend in thuisisolatie zijn, omdat ze de deur vaak niet meer uit durven”, legt manager Jos Brouwer van Hulp voor Helden uit.

Vrijheid terug

Daarom lopen wandelaars met de Walk4Veterans geld bij elkaar om een speciaal getrainde hulphond te bekostigen voor veteranen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Brouwer: “Een zogenaamde veteranenhond geeft een veteraan zijn vrijheid terug. De hond herkent bijvoorbeeld de eerste signalen van een herbeleving of nachtmerrie en maakt zijn baas wakker.” Zoals bij Inno Rutting. Hij diende 25 jaar bij de Koninklijke Luchtmacht en kwam met PTSS thuis te zitten. Zijn hulphond Henk haalt hem letterlijk van de bank af. “Hij ziet het als ik het moeilijk heb. Dan gaat hij mij afleiden.

Wandelen in eigen omgeving

De jaarlijkse Walk4Veterans zou op zaterdag 12 september worden gehouden als eendaags evenement. Nu dat vanwege corona niet kan, vraagt de organisatie wandelaars in hun eigen omgeving te gaan lopen. “De aftrap is op zaterdag 27 juni tijdens de Nationale Veteranendag. Tot aan 12 september zijn dat zo’n 75 dagen, waarin we mensen uitdagen om in totaal 75 kilometer te wandelen, hard te lopen of een andere uitdaging aan te gaan, en zich daarvoor te laten sponsoren voor een bedrag van minimaal 75 euro”, zegt Brouwer. “Juist in deze coronatijd waarin mensen veel thuis zijn, is het belangrijk om te blijven bewegen. Door te wandelen kun je je zinnen verzetten en je bent fysiek bezig. Of je nu 75 dagen lang 1 kilometer per dag loopt of tien tochten maakt van 7,5 kilometer: je kunt de Walk4Veterans vormgeven zoals jij wilt.

Doel: 75.000 euro

Meedoen kan als individu en als team. Aanmelden kan via walk4veterans.nl. Daar staan ook voorbeeldwandelingen in alle provincies, de zogenaamde ‘vrijheidsroutes’. Deze speciaal uitgestippelde wandelroutes voeren langs plekken die een link hebben met oorlog of bevrijding, zoals een militaire begraafplaats of een monument. De organisatie richt zich op 1.000 deelnemers. Brouwer: “Om in de trant van 75 jaar vrijheid te blijven: met dat aantal deelnemers halen we 75.000 euro. Dat zou een geweldige steun in de rug zijn om nieuwe veteranenhonden op te leiden.

Hulp voor Helden

Hulp voor Helden organiseert jaarlijks de Walk4Veterans. De stichting voert projecten uit die het welzijn van militairen, veteranen en hun thuisfront bevorderen en financiert initiatieven die aandacht, erkenning en steun bieden. De opbrengst van de Walk4Veterans komt ten goede aan het Fonds Veteranenhond.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Jos Brouwer van Stichting Hulp voor Helden via tel. 055 355 40 39 of jos@hulpvoorhelden.nl. Het verhaal van Inno Rutting is te lezen op: https://www.walk4veterans.nl/veteranenhond.

Persbericht Walk4Veterans
Schuiven naar boven